Die Wet op Verbruikersbeskerming (VBW) hanteer kansellasies en gee spesifiek aan ‘n verbruiker die reg om ‘n voorskot bespreking, ‘n bespreking of ‘n bestelling te kanselleer. Dit bied op sy beurt die reg aan ‘n Verskaffer om ‘n redelike kansellasiefooi te hef, in aggenome die volgende:
1. Die aard van die goedere of dienste wat gereserveer of bespreek is.
2. Die tydperk van die kennisgewing van kansellasie wat deur die verbruiker verskaf is.
3. Die redelike potensiaal vir die diensverskaffer om daadwerklik ‘n alternatiewe verbruiker te vind tussen die tyd van ontvangs van die kansellasie kennisgewing en die tyd van die bespreking wat gekanselleer is.
4. Die algemene praktyk van die betrokke bedryf.
Die Health Practitioners Council of South Africa (HPCSA) se standpunt oor hierdie aangeleentheid was teenstrydig: die etiese reëls het nie toegelaat om enige fooie te hef nie, terwyl die VBW en die Raad op Mediese en Tandheelkundige Professies erken het dat sommige kansellasie-/laatfooie gehef kan word.
Die probleem het egter nie ‘n duidelike oplossing gehad nie. Aan die einde van 2018 het die HPCSA uiteindelik ‘n openbare, nie-teenstrydige posisie oor die no-shows aanstellings en laat aankomste uitgereik.
Die HPCSA het sy posisie soos volg openbaar gemaak:
“’n Pasiënt behou die reg voor om ‘n mediese of tandheelkundige afspraak te kanselleer, en ‘n mediese of tandheelkundige praktisyn mag nie ‘n konsultasiefooi of ‘n proseduregeld hef vir so ‘n gekanselleerde afspraak nie, tensy:
1. ‘n Kansellasie minder as 24 uur gemaak is vir ‘n spesialisafspraak en minder as twee uur vir ‘n algemene praktisynsafspraak, voor die tyd van die afspraak.
2. ‘n Praktisyn kan bewys lewer van die versuim om ‘n alternatiewe pasiënt te vind tussen die tyd van ontvangs van die kansellasie kennisgewing en die tyd van die gekanselleerde afspraak.
3. Die praktisyn kan voldoende bewys lewer dat die pasiënt ingelig is oor die kansellasie van aanstellingsbeleid.
4. Die praktisyn het eers die redes vir die pasiënt se versuim om die aanstelling te kanselleer of te eer, vasgestel.”
Dit bied noodsaaklike verligting en duidelikheid vir sommige praktisyns, waar dit moeilik is om hul praktyk te onderhou indien pasiënte nie hul afsprake nakom nie.
Praktisyns moet daarop let dat die HPCSA diegene aanbeveel wat ‘n kansellasie of ‘n no-show beleid het, om hul pasiënte in kennis te stel, ten tye van bespreking, dat daar ‘n fooi gehef sal word indien ‘n afspraak nie nagekom word nie. Dit stem ook ooreen met die doelwit van die VBW om te verseker dat daar ten alle tye deursigtige kommunikasie met ‘n verbruiker is.Op ‘n laaste noot word die praktisyn herinner om te verseker dat voldoende bewyse van sodanige kommunikasie gehou word asook dat dit behoorlik uiteengesit word in hul terme en voorwaardes.